nuffnang

Thursday 27 September 2012

Cerita Pam Saya

Alhamdullilah....selama tujuh bulan plus plus Muhammad Yusuf masih lagi full breast feed...atau pun exclusive breastfeeding....alhamdulillah..............


Baru-baru ni.....dua tiga hari lepas dan minggu lepas..saya dapati hasil tuaian saya...(EBM) saya, kurang memuaskan...saya tak rasa yang saya tak mampu nak hasilkan susu...cuma saya rasa pam yang saya gunakan kurang sesuai buat masa sekarang.....

Saya guna pam Spectra 3 sebelum saya jatuh hati pada pam baru saya ni.................bukan Spectra 3 ni tak bagus...cuma saya rasa dia punye suction dah tak berape nak cantik...sebab setiap kali lepas pam saya masih rasa macam ade keras-keras sikit macam ade susu lagi kat saya punye cik B...seminggu lepas saya pun mencuba lah pam biras saya....pam manual..jenama agak tersohor jugak.....alhamdullilah...pam dalam masa 20 minit mampu dapat 6 oz..selalunya saya amik masa setengah jam kalau guna pam electrik saya tu.....ini adalah pandangan peribadi saya dan bukan nak memburukkan mane-mane jenama pam ..kang ade pulak orang ingat pam ni tak elok..pam ni elok...ini adalah hasil penggunaan saya sendiri...sebenarnya pam elektrik saya ni dah berjasa..saya mula pakai sejak anak nombor dua saya...saya menyusu secara exclusive selama setahun dua bulan untuk Muhammad Akil Haziq...dan masa saya pregnant 7 bulan saya hantar pam ni service...pam ni memang banyak jasa..........TQVM yer cik Spectra 3 (double pump)

Semalam saya start guna pam manual yang saya beli secara online...tapi tuan punye kedai datang hantar kat Anjung...baik kan dia ni...harga yang ditawarkan pun sangat-sangat la murah...kalau ade sesapa nak beli breast feeding set untuk baby..saya memang rekemen kan fb dia NurizShar...jumpe orangnyer pun memang baik....

Saya beli pam A***t ni harga dia..separuh harga yang ditawarkan kat Manjaku dan sesetangah kedai baby lain.....dan menggunakannya juga sangat selesa...maybe sebab dia punye plastik lembut bentuk petals tu stimulate cik B untuk lebih senang nak kosongkan cik B...lebih kerap kita kosong kan cik B ..lebih banyak susu akan dihasilkan...itulah prinsip BF yang saya tahu dan amalkan sehingga kini...disamping minum dan makan makanan yang berkhasiat...minum air banyak..saya memang jenis suka minum air masak.....


So sekarang saya sangat suka dengan cik pam baru saya ni..alhamdullilah...nak pam dengan kerap supaya dapat top up balik stok..sebab weekend ni kelas dah start..maknanya Yusuf akan guna EBM 6 hari seminggu........to en. somi...tak sia-sia deep freezer tu.........akakn digunakan dengan sepenuhnya dan akan top up sampai penuh balik........


Semoga Yusuf saya dapat minum susu ummi sehingg umur dua tahun......amin.................




LuV.........................................

No comments:

Post a Comment

pendapat pembaca yang bijak