nuffnang

Wednesday, 23 May 2012

KIsah Kami Anak Beranak

Pagi tadi masa hantar anak-anak pegi sekolah....Thaqif bercerita...memang selalunya dlaam kete sebelum pegi sekolah dia akan bercerita atau pun make wish...(wish yang dia harap petang ummi dia akan tunaikan kot) or pesanan.....

Dia mula citer...

Thaqif:
"Ummi...tadi masa abang (dia memang bahasakan dia abang) nak buka pagar, abang tengok Anis ngan ayah dia balik jalan-jalan kat taman....pagi-pagi ayah dia dah bawak dia jalan-jalan kat taman mi....."

Ummi:
"Yelah la....umah dia ade bibik..ayah dia tak payah nak tolong mama dia buat keje...mama dia pun tak payah buat keje banyak..sebab bibik tolong buatkan......sebab tu ayah dia boleh bawak dia jalan-jalan pagi-pagi...ayah kita sibuk nak tolong ummi.....kalau ayah tak tolong sape nak tolong ummi nak buat keje banyak-banyak kat umah..."

Akil:
"Ummi...amik bibik tu kene bayar ke..senang la tak payah buat keje la mama Anis"

Thaqif:
"Nanti abang dah besar abang tolong ummi...abang tak nak ummi buat keje banyak...ummi nak g keje lagi..nak buat keje kat umah lagi"

Ummi:
"Amik bibik kene bayar enam ribu!!..kene bayar gaji dia lagi..enam ratus tiap-tiap bulan..

Thaqif& Akil:
"Enam Ribu!!!!!...mahalnye ummi......!!!!!

(Anis...anak jiran kami yang dia orang tumpang kete tima aku pantang aritu...dia orang agak rapat sejak dia orang tumpang kete aritu)

Dalam hati aku..korang tahu ke banyak mane enam ribu tu.....

Tapi sebenarnya aku selalu ajar anak aku..kalau dia orang mintak mainan ke ape..harga ni sekian-sekian nilai dia.....brape kali duit satu henggat kene ade kalau harga banyak tu...sebab tu kalau dengar harga lima puluh henggat ke brape pun hengget yang lebih dari soploh...maka dia orang akan cakap MAHAL!!!!

Biar lah...kalau bulih biar dia orang tahu bukan senang nak dapat duit...jangan nak mintak jer......dan supaya dia orang kaan lebih menghargai apa yang diaorang dapat........bukan nak kedekut ngan anak sendiri...tapi aku nak dia orang tahu...kami bukan orang senang...kami hanya orang yang hidup cukup makan...bukan mewah.....................

LoVe..............

No comments:

Post a Comment

pendapat pembaca yang bijak