nuffnang

Thursday 12 April 2012

Puting

Kisah puting a.k.a pacifier kot...bukan puting susu biasa yang kat botol  tu..tapi puting untuk menenangkan baby..(bagi aku lah)..kisah nyer sebab si bambam ni aku selalu (selalu ker...dah dekat 4 kali) tinggal kat en. somi time nak g kelas.....memandang si bambam a.k.a yusuf zaqwan ni kan aku masih bercuti..so memang dia direct feeding jer...masa dia umo empat belas hari jer aku test pakai botol...alhamdullilah dia nak....balik pada citer tadi..masa en. somi jaga yusuf..dia cakap asyik minum jer keje nyer...bayang kan satu hari tinggal boleh abis 20oz susu..masa tu aku pikir...mak ai..mak macam ni kene buat stok susu EBM banyak giler ler nak masuk keje...kali kedua ditinggal kan dah kurang sket dia minum.....

Pastu mengikut firasat en. somi...may be dia tak lah lapar sangat..tapi mulut tu kalau bulih nak nyonyot jer....so en. somi cadangkang kami beli puting dan bagi puting untuk tido lebih lena sewaktu dia ditinggalkan...wah macam ayat novel plak....


Maka kami pun mula la kenal kan dia ngan puting ni...masa mula-mula bagi tu..aku yang letak kat mulut dia..tak mau dia...pastu aku tinggal kat ayah dia..en. somi dapat tidokan dia ngan lena dan lebih lama dari biasa dia tido....mak cik aku yang buka taska tu pernah cakap..kalau baby menyusu susu badan..biasanya akan kenyang dan lena lebih kurang empat ke lima jam..kalau susu formula dalam tiga ke empat jam...ni ikut pengalaman dia la...dia dah jaga baby lama lah jugak...dari jadi baby sitter sampai la buka taska....mungkin ade betul nya.......

Berbalik kepada citer yusuf dan puting ni..skang kalau dia ngamuk nak tido..lepas dah sendawa minum susu..letak jer puting kat mulut dia..pastu nyanyi lah sikit (nasyidlah bahasa sopan..a.k.a ngatik bahasa kelate)..insya Allah dia akan tido.....melainkan..kalau dia kembung...nak poo poo atau pun pampers dia berat...dia jennis senang bagi hint..kalau dia tak tido macam biasa tu..maknanya ada lah something yang tak kena...............



LoVe............................

No comments:

Post a Comment

pendapat pembaca yang bijak