nuffnang

Wednesday 18 April 2012

Pantang..mitos @ fakta

Bila cerita bab pantang selalunya orang akan kaitkan dengan bersalin atau disebabkan pembedahan atau luka dan penyakit tertentu..........memang pun ade kaitan..tapi kali ni nak citer bab pantang bila menyusukan anak..especially the first 6 months......erm..al-maklum lah....perut masih sensitif...

Macam aku ni sejak mengandung lagi dah berpantang..bila didiagnose yang aku ni ade GDM time pregnant...terus lah pantang bab makan..nasi kena kurang kan..makanan manis-manis kene kurangkan..dan makan pun ciput-ciput....

Bila dah beranak ni..dah selamat bersalin..mestilah seronok..dah tak payah pantang bab makan tu..konon la..tapi kan selepas bersalin kena pantang..pantang lagi...aku ni jenis pantang empat puluh hari jer..memang dari anak sulung lagi pantang empat puluh hari jer..pantang pulak ikut jer lah yang anak sulung..time tu kakak aku yang jaga..dan aku balik kampung....so bersalin selepas tu pun ikut jer lah pantang yang tu...pantang pun bukan susah sangat..pantang yang kakak aku ajar...duduk kene luruskan badan..kaki tak leh bengkok-bengkok...pastu jalan slow-slow..makan ikan yang tak gatal bagi kami...ikan yang gatal ni..bergantung pada individu..ade orang ikan ni ok...bagi orang lain tak ok....pastu...makan nasi panas..gitu la lebih kurang yang akak aku ajar...

Bila dah abis empat puluh hari..wah..bukan maik seronok yer..maklumlah..dah abis pantang orang kata...nak kena bedal ke sume makanan..tak jugak..macam aku..ais dan jenis makanan sejuk macam buah jambu batu..terung..kacang tak makan jugak lagi...takut sakit urat..ni ikut petua kakak aku lah..aku tak pernah pulak langgar pantang ni..tak tahu lah jadi ke tak sait nya.....

Skang yang betul-betul fakta bukan auta bagi aku ialah...pantang makanan yang boleh menyebabkan baby kembung.....alahaiiii..maklum lah..makanan dah nampak sume sedap..sian baby yusuf.....try and error lah....ade sekali tu..makan lah asam pedas..aku yang masak..konon ade ikan yang sedap dibuat asam pedas tu..masak la..makan pun tak lah banyak..tapi makan lah...

Ape jadi kat baby yusuf...ha..amik ko..tak tido malam aku ngan en. somi..dia tau dah kalau anak tak tido dan merenggek ni  mesti aku yang salah makan...rupanya makan asam pedas tu lah kot..nak kata mitos @  auta...dah jadi kat diri aku..so skang ni..makan pun pilih-pilih jugak la...walau pun makan pilih-pilih jangan mimpi lah badan nak pilih saiz S..maasih lagi disaiz lama :(

Bagi aku..pantang ni memang patut kena ikut..kalau orang tak percaya dan tak hadapi masalah kalau langgar...nasib dia sangat lah baik...



LoVe......................

No comments:

Post a Comment

pendapat pembaca yang bijak