nuffnang

Wednesday, 14 September 2011

Ragam Anak Saya

Erm..tak tahu nak cakap ape..tak tahu nak start citer macam mane.......arini saya puasa enam di bulan Syawal ni hari ke-dua...bukan nak cakap kat sini sebab nak menunjuk.....yang aku pose......

Sebelum maghrib tadi..en. somi tepon....anak-anak sibuk berebut tepon ngan ummi dia.....masing-masing sibuk nak citer kat ayah dia......sampai ummi nak bercakap pon x berapa nak sempat...dah la ayah dia tepon jauh-jauh....bulih dia g cerite benda yang macam-macam...macam lah ayah dia call dari tempat keje biasa.....tapi tak pe la..anggap jer dia orang rindu kat ayah dia...aku ni tak kisah sangat...dapat tanya kabar pon ok lah....saya pon rindu abang...tapi tak dan nak cakap tadi...berebut tepon ngan budak-budak..................

Pastu azan maghrib then aku buka pose...buka pose sorang-sorang ni makan pon simple jer...minum susu HL ngan makan kuih bulan yang office-mate bagi tadi...tu pon dah kenyang...kat budak-budak tu dah masak nasi ngan favorite dish dia org...telur goreng...tapi kalau nak buat telur goreng ade syaratnya...tak boleh buat telur goreng mata kerbau...nanti sume tak nak makan yang kuning...last-last buang jer...so nak selamat dari membazir...kene buat telur dadar...letak ler sikit lada sulah ngan daun bawang dan daum sup...saje..perabis barang dalam peti.......ok lah tu menu untuk kami anak beranak arini...bukan nya malas nak masak lauk...tapi kalau buat lauk lain budak-budak tu makan tak berapa nak lalu..kalau telur ngan kicap....mau setengah periuk abis dimakan.................

Oklah pas bukak puasa pesan kat dia orang..nanti lepas ummi sembahyang maghrib kita makan nasi...sebenarnya kalau ayah dia orang tak de sellalunya aku akan suap jer nasi kat dia orang..kalau makan sendiri...makan sikit..alasan : tangan lenguh..tak larat nak suap dah..tapi nak makan jugak...boleh alasan macam tu......macam-macam hal.......pastu aku naik atas...nak sembahyang maghrib dan mandi....sebelum masuk mandi rehat jap.....pastu tetiba dengar ade orang naik tangga...dalam hati aku pelik jugak..selalunya aku panggil baru dia orang naik mandi..ni tak panggil lagi dah naik...kuar bilik..tengok Akil kat tangga...baju basah lencun....sambil tersengih-sengih dia cakap..main air kat sink...aik..main air kat sink mane pulak..biasa nya kalau cakap main air kat sink tu basuh pinggan..tapi aku dah basuh sume pinggan..mane ade pinggan pon dalam sink....pastu dia cakap lagi "abang ajak main air kat sink...abis basah baju Akil ngan abang"....adoi...geram rasa...tapi tak marah lagi time nih....................

Turun bawah nak tengok main kat sink mane...nampak abang dia buat relax jer dok tengok Mahir Jawi....ok..masuk dapur..tengok sikit..main air kat mane sebenarnya ni................masuk jer dapur....

Ya Allahhhhhhhhhhh....ampun...astaghfirullahhalazimmmmmmmmmmmmmmmmmm...mengucap panjang lak aku.........geram nye!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...rasa darah menyirap naik...betul-betul rasa nak marah............dapur basah lencun..macam banjir..dalam sink penuh buih sabun...bekas yang rendam botol susu Akil pun penh sabun...pegi dekat sikit tengok...sink dua-dua air penuh..pegang botol sabun cuci pinggan Labour tu...ringan..................adoiiiiiiiiiiiiiii...geram nya..pencuci pinggan tu baru jer en. somi beli sebelum dia g keje jauh ni...........baru berapa hari...licin kene kerjakan budak dua orang ni.......adoiiiiiiiiiiiiiii...nak marahn ye rasa....aku g kat Thaqif..tanya dia nape main air...dia ni jenis mulut tak reti nak menjawab...diam jer..tanya lah banyak kali suara kuat tarzan pon..tak jawab...pandang aku jer terkebil-kebil...geram nyer......prapppppppppppp..aku cubit peha dia belah kanan..hah...amik ko..geram nya...terus meraung....aku cakap kat dia..lain kali jangan kacau barang ummi kat dapur...dah tutup lampu kat dapur sebelum naik tadi.....naik atas tengok Akil dah dok dalam bilik air..mandi..pandai pulak ko masuk mandi siap-siap ek....tanya dia..nape main air.."abang yang ajak Akil main.."..nak bagi adil...walau pun ko sebagai pengikut jer...prap.....cubit sikit kat punggung....terus meraung..."tak nak buat dah"..dia ni jenis mudah serik sikit berbanding abang dia....adoi...bankrup macam ni......................

Aku tak tahu lah kalau orang lain sebagai ibu dengan penat balik keje..dengan puasa nya...kalau boleh tahan ngan perangai dia orang...tapi aku ni memang jenis kurang sabar sikit...memang cepat jer tangan aku ni.....bukan nya nak bagi mati...cubit bagi dia orang ingat jer.........................

Tak tahu lah kalau orang yang ade anak lelaki 9 orang ke 10 orang tu macam mane dia orang didik...aku ni ade dua orang pon rasa tak mampu dah...asyik naik angin jer....tak mampu dah nak bersabar......tambah pulak..sejak pregnant kali ni..mudah sangat naik angin ...cepat jer rasa nak marah....kalau dulu dah penat ke tak larat ke..baru lah hangin satu badan...ini...selalu jer hangin satu badan................................

Satu jer perubahan positif sejak ayah dia orang g keje ni yang aku kene puji...tido dalam gelap..kalau dulu dia orang tido kat bilik dia orang..buka lampu tangga dan pintu bilik dia orang buka..so akan ade lah cahaya malap sikit ....sekarang ni dia orang suruh tutup terus lampu tangga tu..bagi gelap...pada mula nya aku saje nak bagi dia orang cepat tido..masa malam semalam...sume lampu aku tutup..tup--tup arini cakap best tido kalau gelap..ok lah..so malam ni dah try lah tutup sume lampu...ok lah tu kalau boleh bagi cepat tido....tido cepat..bangun pun kurang meragam......


Ya Allah Ya Tuhan ku semoga aku mampu lebih sabar mendidik dan membesarkan anak-anak ku di masa akan datang......

No comments:

Post a Comment

pendapat pembaca yang bijak