nuffnang

Thursday 8 September 2011

Fitnah

Kali ni nak citer pasal fitnah menfitnah dan difitnahkan....pernah ke anda kene fitnah atau pun anda seorang yang suka buat fitnah...setakat ni aku tak suka buat fitnah..dosa tu..ngumpat pon dosa..tapi fitnah itu lebih teruk dari membunuh...kalau membunuh hukum nya dibunuh..kalau difitnah..takkan kita nak fitnah balik.......

Kali ni kali kedua dalam sejarah kehidupan kene fitnah...kali pertama masa aku mula-mula ditukarkan dulu.....macam-macam dia buat cerita pasal aku kat orang yang lebih cerdik dan tinggi jawatannya..mane pulak aku tahu yang aku kene fitnah.......bukan dari mulut orang lain ok....orang yang buat fitnah sendiri yang datang mengaku...giler ke ape?.....lu pikir sendiri lah..malas nak 'title' kan orang..nanti tak baik........

Lepas dia buat fitnah pasal aku..aku pon tak tahu ler lepas berapa bulan ke berapa minggu....pagi-pagi buta datang keje mengadap aku...

"akak nak mintak maaf banyak-banyak ngan ko"...ayat dia memulakan perbualan...mak ai..ape sal ni..pagi-pagi nak mintak maaf bagai..mimpi ke nak mati ke ape...."nape nak mintak maaf?"..lurus jer aku tanya dia balik........."akak nak mintak maaf sebab akak ada buat fitnah dan cerita bukan-bukan pasal ko"..........terdiam jap aku...so betul lah selama ni orang panggil ko ni "pengadu"..orang yang suka mengadu sana sini.......erm...aku pon terdiam jap...nape pulak buat fitnah nak mengaku........pastu ajak aku masuk surau.....dia citer sume yang dia pernah buat cerita buruk pasal aku kat bos....pastu nangis-nangis mintak maaf.......aku pon tersentuh jugak..maklum ler..aku ni berhati lembut...walau pon badan besar.....pastu aku tanya dia balik.."nape tetiba nak mengaku sume yang akak buat tu?"....jawapan dia ni membuatkan aku terfikir kepada kebesaran kuasa Allah...............

"dua tiga hari ni lepas sembahyang akak asyik nampak muka ko....tido pon ternampak muka ko....pastu akak doa mintak petunjuk......akak rasa sebab akak bersalah kat ko..sebab tu ko selalu muncul dalam kepala akak".......aku nak jawab ape......terkedu je lah..Ya Allah...Maha Kaya dan Maha Kuasa........


Sebenarnya aku tak pernah terpikir hal kat ofis kalau aku dah balik umah..melainkan kalau ade keje yang tak settle dan kalau ade aku buat keje salah.....hal-hal remeh dan keji-mengeji..mengumpat ker...aku tak pernah amik port sampai dalam hati dan perut pedal......bagi aku..benda tu hanya cakap kosong yang tak perlu nak pikir.........

Aku cakap kat dia...kalau boleh bersihkan balik nama aku sebelum ko berambus...tapi ape yang aku dapat..."LET'S FORGIVE AND FORGET"...... wah senang nya ko cakap..kalau kene kat batang hidung dan muka ko sendiri..apakah sesenang tu ko nak "FORGIVE AND FORGET"  ...bagi aku boleh nak forgive and forget..tapi tengok benda la jugak ....orang baling taik sebaldi kat muka pon nak forgive and forget ke...sedangkan bau busuk tu kene sental lima kali air tanah baru hilang....

Itu cerita dua tahun dulu........

Hari ini mendapat tahu sekali lagi kejadian fitnah berlaku..melibatkan aku...heran jugak aku..nape orang dengki sangat..may be nampak ramai orang selalu berkumpul kat meja aku..so dengki...buat fitnah...yang best nya kali ni..orang yang menerima aduan sangat cerdik dan rasional...dia siasat betul-betul dan tanya sumber betul-betul...akhirnya..terbongkar lah..........aku hanya boleh cakap...ALHAMDULLILAHHHHH.........semoga Allah buka pintu hati manusia yang suka buat fitnah ni..jadi orang yang lebih baik......kalau lah orang jahat kene fitnah macam aku ni..maunya disantau orang yang buat fitnah kat aku..tapi takper...aku percaya kepada kuasa ALLAH..........


Aku tak paham kenapa orang suka fitnah orang ni setakat ni ciri-ciri sama......umur dah lanjut sikit.....tak boleh tangok orang kaya sikit..senang sikit..dengar orang citer beli umah..dia pon nak citer beli umah...orang cakap harga umah rm130k..dia nak jugak cakap umah dia rm145k...aku tak heran lah..ko nak beli kete Ferrari ke..ko nak beli tanah sepuluh ekar ke..ko mampu beli lah....bukan guna duit aku pon..........

Aku doakan manusia-manusia ini akan mendapat hidayah dan dari Allah........aku bersyukur sebab kali ni Allah buka jalan bertemu kebenaran...........kepada manusia-manusia itu..berenti lahbuat keje macam tu..tak ke mana nyer...dari orang nampak ko baik...terus nampak your true colour..........



LoVe..........................

2 comments:

  1. apakah? kenapakah? siapakah? sabar jela kak...sy pun pernah kena fitnah dulu...pegang la pada "doa org teraniaya akan dimakbulkan Allah"...DIA bg cash je skrg kak....

    ReplyDelete
  2. erm...sabar memang sabar skang nih..dr dulu pun sabar jugak...cuma terkejut dan terkilan tak de kaitan fitnah yg dibuat tu.......orang tak kacau ko kacau org..menyampah!!!x sabar nak ikut jejak nurul.....nampak jer senyap dan tenang..tapi....

    ReplyDelete

pendapat pembaca yang bijak