nuffnang

Friday, 20 May 2011

Cerita Tentang Mulut.......:)

Bercerita tentang mulut..teringat kat pepatah atau pun peribahasa ....kerana mulut badan binasa ...kdang-kadang terfikir gak...betul ke pepatah ni...sebab bila teringat balik ape yang telah terjadi dalam hidup ni......kadang-kadang kita xde pon nak mengata orang atau pun memburuk-burukkan orang lain...tapi orang pulak buat fitnah kat kita macam-macam...menyebabkan orang pandang serong kat kita...pastu orang tu boleh blah jer dari situasi yang orang pandang rendah kat kita tu...tanpa menerangkan perkara sebenar..menyebabkan hidup kita dipandang serong...kalau lah tidak kerana mulut orang yang memulakan cerita..may be orang lain x pandang serong pada kita...ada kah perlu untuk kita gigih face to face kat orang-orang yang pandang serong kepada kita....menerangkan balik apa yang diceritakan itu tidak betul sama sekali...atau hanya perlu berdiam diri..mengharapkan Allah memakbulkan doa kita.....kalau aku..dok diam-diam dan berdoa....sebab aku percaya doa orang yang teraniya itu mustajab...dan selalunya memang mustajab.......sehinggakan ade yang datang balik menangis-nengis mintak ampun dan maaf sebab pernah buat cerita macam-macam.....Alhamdullilah......tapi adakah kerana mulut badan binasa tu boleh digunapakai dalam situasi ini?...muykillllllllllllllllllll

**********                                                      **********

Bercerita lagi tentang mulut...adakah kita jenis yang suka membuka aib orang...mengumpat-ngumpat...pastu mengata-ngata..sehinggakan bila kita nampak satu kumpulan manusia tengah bercakap-cakap time kita lalu pun...kita akan syak orang itu tengah bercakap dan mengumpat pasal kita..sedangkan mereka sedang berbicara dan bersuka ria tentang benda lain...sudahnya...kita yang sakit hati sendiri.............erm..buat apalah nak susah-susah kan diri sendiri semata-mata tengok orang bercerita ceriti......

*****                                                      *********

Bercerita lagi tentang mulut.....adakah kita adalah manusia yang jenis kalau tahu tentang kesalahan orang lain dan keburukan orang lain akan mencerita kepada sentero dunia...ya dunia....aku tahu segalanya...si polan ni mencuri durian Pak Abu...so akan ku sebar kan..dan si polan ni pulak secara x sengaja terambil selipar orang masjid.....adakah dengan bawaan mulut kita akan membawa kebahagian kepada kita...kalau keadaan yang sesuai x pelah....mana lah kita tahu..kot lah Pak Abu dah cakap kat sume orang..sape-sape lalu kat kebun pak cik..nampak durian amik lah...pak cik x kisah.....dan si polan sorang lagi pulak x sengaja...tapi kita pulak dah menghebahkan..mengwar-warkan kepada seantero dunia.....ni lah dia orang yang suka curi durian orang dan suka mengepow selipar orang kat masjid..sedang kan orang x bersalah...bangga sangat kah kita?......mungkin ada orang bangga...tapi tidak kalau aku..................

Jaga mulut...hiasai peribadi...hidup di dunia hanyalah sementara.....sudah mati semua tidak berguna lagi....

Buat apa mahu bermusuh sesama kita.......dan ingat doa adalah senjata orang Islam.....


LoVe.......

No comments:

Post a Comment

pendapat pembaca yang bijak