nuffnang

Tuesday, 16 October 2012

Perlunya Bersyukur

Dalam hidup ni kadang-kadang kita lalai dan rasa tak bersyukur sangat bila asyik tengok ornag yang lebih dari kita........................

Contoh cerita yang membuatkan aku sangat bersyukur.......(selama ni kurang bersyukur)

Semalam ade staff lama yang pernah keje kat sini..datang bawak anak-anak..dari Kedah/Penang...tak berape pasti.....anak yang besar dlm 6 tahun kot..memang dah besar..yang keciknyer..umur lima bulan..datang dari sana naik bas..bertiga!!! dengar nye dia sebelum ni kawen ngan suami orang..tapi bukan gossip yang aku nak highlight kat sini...tapi perasaan sayu dan sedeih tengok anak kecik naik bas jauh-jauh.....tak boleh nak bayangkan..macam mane lah naik bas ngan anak kecik dan anak sorang lagi tu..berjam-jam dalam bas..kalau berenti nak masuk bilik air ke...nak makan ke..macam mane lah agaknyer...
Terpikir jugak..mesti baby tu penat naik bas..keadaan dalam bas mesti lah sejuk..pastu ngan kerusi bas kecik macam tu...sebab ape..badan mak dia jenis yang besar....(lagi besar dari aku)...datang dari jauh semata nak settlekan kuarters..sebab sebelum dia tukar ke Kedah/Penang..dia dok kuarters..dan dia cuti awal nak bersalin.....bila tengok keadaan dia orang anak beranak..aku terpikir jugak..kenapa lah lelaki yang nak kat dia tu..tak ade hati dan perasaan langsung...tak der ker sekelumit perasaan kesian kat dia orang anak beranak...datang dari jauh..naik bas..ke hulu ke hilir ngan bas kat sini pun...ngan beg lagi nak dukung anak lagi..Ya Allahhh...rasa nak nangis bila tengok mata baby yang comel tuuuu!!!!!! (tengah nangis ni)
kenapa masa nak kat mak dia..boleh plak....time anak dah kuar ni tak nak bertanggungjawab????

Rasa bersyukur sangat..ade suami yang bertanggungjawab (setakat ni lah..tak nak riak dan cakap besar) perangai dan sikap boleh berubah kan.....ade anak kecik pun banyak husband yang tolong..tu pun siap marah kalau salah sikit...(mintak ampun abang)..nampak sangat tak bersyukur kan......rasa macam kita ni dah cukup penat dah ngan anak tiga...bila tengok situasi akak ni..insaffffff..................ade lagi orang yang cukup susah...macam mane lah dia nak hidup ngan anak-anak dia..gaji kerani ni berapa lah sangat..nak sara anak-anak di zaman sekarang.....semoga Allah membuka pintu rezeki dia dan anak-anak.........



Luv...........................

No comments:

Post a Comment

pendapat pembaca yang bijak