nuffnang

Sunday 8 May 2011

Hari ibu



Hari ni hari ibu seluruh dunia……

Kalau lah ibu ku ade lagi……

Saya nak tanya dan sembang macam-macam dengan ibu saya….seperti dahulu kala…………………

Saya nak tanya dia…adakah masa saya kecil saya seorang yang sangat lasak dan licah………………….

Saya nak tanya dia….masa saya kecil…saya banyak Tanya dan banyak cakap macam anak saya ker…….

Sebab orang tua-tua selalu kata…anak kita macam kita masa kecik…………………………….

Saya pon nak Tanya dia…..macam mane dia boleh sabar besarkan kami adik beradik………………….

Saya nak Tanya dia….macam mane nak sabar sebagai seorang isteri……………………………………….

Dulu..saya selalu berborak dan telefon mak saya sebelum saya exam…..lega rasa hati bila cakap ngan mak…………………………………

Mak…arini saya exam…tapi hati saya xdapat ditenteramkan oleh suami saya sekali pon (saya kenal dia baru 7 tahun)….saya rasa teringin sangat-sangat nak cakap ngan mak time saya exam macam ni(mak kenal saya sejak saya lahir)……………………………………

Saya selalu bercakap dengan mak saya bila saya ade masalah dan xtau nak buat keputusan………………………

Bila saya x dapat siapkan kerja sekolah kerana saya dah xde idea nak buat……..saya menangis sorang-sorang…………………….

Tapi mak kejut abang sulung saya suruh bantu saya buat kerja sekolah………………………sebab hanya mak saya yang paham saya……………………………………………………

Saya akan menangis kalau mak lambat keluar dari dapur bila bas dah sampai dan saya x sempat nak salam ngan mak masa nak g sekolah…………………………..

Saya akan menangis kalau mak saya melawat saya masa saya tinggal di asrama……walaupun hanya untuk setahun…………………………………..

Saya xleh cakap lama-lama ngan mak saya dalam telefon…sebab saya akan menangis kerna terlalu rindukan mak saya masa bulan pertama saya di Kolej Matrikulasi Melaka……………………

Pada hal saya eksyen masa mak hantar saya…….sebab pertama kali saya tinggal berjauhan ngan mak saya………………………………………………………..

Sempena hari ibu ini…….saya sedekah yassin dan al-fatihah untuk mak kesayangan saya………saya kaan bercakap di kubur mak nanti……………………………….

Ade ustaz cakap…kalau kita nak cakap dan nak mintak mak kita doakan kita….masa ziarah kubur mak kita..kita luahkan ape yang kita nak cakap…………………………………………………

Betapa kuatnya ikatan kita dan ibu kita…dah xde di dunia pon mak kita masih boleh doakan kesejahteraan kita…………………………………….

Sebab tu saya x pernah lupa doakan kesejahteraan ma dan abah di sana…setiap kali lepas saya solat………..

Tiada siapa dapat gantikan mak di dunia ni…………….sya saying mak sangat-sangat…………………………

Mak………hadir lah dalam mimpi saya mak………………………..saya rindu sangat-sangat kat mak……………..



LUV U………



Al-fatihah………………

No comments:

Post a Comment

pendapat pembaca yang bijak