nuffnang

Friday 20 September 2013

Toksin dan Kesuburan

Ini yang saya dapat dari Blog Tingkat Kesuburan dan ingin dikongsikan di sini....

Untuk makluman dan ingatan kepada semua wanita.

Sekarang ini sekitarn kita dikotori dan dicemari olih berbagai bahan kimia beracun yang bolih mengancam kesihatan dan kesuburan kita. Waspadalah dalam penggunaan barangan2 'make-up', lotion, cream. shampoo, deodorant, pewangi dan lain2, kerana sengah bahan2 tersebut mengandungi kimia beracun yang bolih menimbulkan berbagai penyakit termasuk kanser.

Dibawah ini saya sinarai kan sedikit barangan yang mengadungi toksin.


In our everyday life we are exposed to a staggering variety of environmental airborne toxins. Toxin inhalation is perhaps the most insidious form of chemical exposure since we don't really think about it. In fact, we probably don't think about it because we subconsciously assume it is an unavoidable fact of living in today's world.

There are actually many ways we can minimize our exposure to toxic fumes, sprays, particles and the like. We can minimize the damage they can do to our lungs, eyes, throat and organs once they are absorbed into our blood stream.




Ini adalah translation dari gugel :

Dalam kehidupan seharian kita, kita terdedah kepada pelbagai mengejutkan alam sekitar toksin bawaan udara. Sedutan Toksin mungkin bentuk yang paling berbahaya pendedahan kimia kerana kita tidak benar-benar berfikir tentang hal itu. Malah, kita mungkin tidak berfikir tentang hal itu kerana kita separa sedar menganggap ia adalah fakta yang tidak dapat dielakkan hidup di dunia hari ini.

Sebenarnya ada banyak cara kita boleh mengurangkan pendedahan kepada wasap toksik, semburan, zarah dan sebagainya. Kita boleh mengurangkan kerosakan yang mereka boleh lakukan untuk paru-paru kita, mata, tekak dan organ-organ apabila mereka telah diserap ke dalam aliran darah kita.

Fumes from Household Cleaners

Household cleaners aresome of the worst offenders when it comes to toxic fume output. Studies have been done that show levels of toxic fumes test several times higher inside most homes than in the outdoor air. This is likely due to the multiple cleaning products used in combination with air fresheners, candles, perfumes, hair spray and other chemicals sprayed into the air in most homes on a daily basis.

Products such as oven cleaners, ammonia based window cleaners, heavy duty industrial grease cutters and all-purpose and bathroom cleaners all contain chemicals in them that harm the delicate lung tissue when inhaled. Users are informed to wear protective masks around their nose and mouth when using these types of heavy duty cleaners.

The fumes and particle inhalation can result in nausea, dizziness, sneezing, uncontrollable coughing and watering eyes to name a few. This is because they use chemicals and surfactants such as benzene, bleach and volatile acids to cut through dirt and grease, all of which irritate human tissues.

You can reduce your exposure to these harsh cleaning chemicals by opting for more green options. Very hot tap water can also be used to clean a variety of surfaces in your home. Various types of vinegar, essential oils and even citrus fruit extracts or oils in a diluted solution also work well as multi-purpose cleaners.




Terjemahan pak cik gugel :


ASAP DARI PEMBERSIH RUMAH



Pencuci rumah adalah beberapa daripada penyumbang yang paling teruk apabila ia datang kepada pengeluaran wasap toksik. Kajian telah dilakukan menunjukkan bahawa tahap asap toksik menguji beberapa kali lebih tinggi di dalam rumah yang paling berbanding udara di luar. Ini mungkin disebabkan oleh produk pembersihan pelbagai yang digunakan dalam kombinasi dengan penyegar udara, lilin, minyak wangi, semburan rambut dan bahan kimia lain disembur ke udara di kebanyakan rumah di setiap hari.

Produk seperti pembersih ketuhar, pencuci tingkap berasaskan ammonia, duti pemotong gris industri berat dan semua tujuan dan pembersih bilik mandi semua mengandungi bahan kimia dalam mereka yang merosakkan tisu paru-paru yang halus apabila dihidu. Pengguna dimaklumkan memakai topeng pelindung di sekitar hidung dan mulut mereka apabila menggunakan jenis pencuci tugas berat.

Wasap dan penyedutan zarah boleh menyebabkan loya, pening, bersin, batuk yang tidak terkawal dan air mata untuk menamakan beberapa. Ini adalah kerana mereka menggunakan bahan kimia dan surfaktan seperti benzena, peluntur dan asid tidak menentu untuk memotong melalui kotoran dan minyak, semua yang merengsakan tisu manusia.

Anda boleh mengurangkan pendedahan anda kepada bahan kimia pembersihan keras dengan memilih untuk pilihan yang lebih hijau. Air paip yang sangat panas juga boleh digunakan untuk membersihkan pelbagai permukaan di rumah anda. Pelbagai jenis cuka, minyak pati dan juga ekstrak buah-buahan limau atau minyak dalam penyelesaian dicairkan juga bekerja dengan baik sebagai pencuci pelbagai guna.



Air Fresheners

One study showed that several commonly available air fresheners often tested high in toxic chemicals that were not even listed on the label. This included sprays, plugins, powders for carpets, fabric freshening sprays and more.

Many air fresheners can cause an itchy throat and eyes, irritated lungs, nausea, sneezing and can even instigate asthma attacks. Air fresheners are everywhere. Even if you do not use them in your own home, many public bathrooms, stores and restaurants use them heavily.

If you feel that a certain scent is aggravating your allergies or causing distress to your lungs or other tissues, simply try to minimize time spent in this environment. Ventilation will also help disperse harmful chemicals in the air and reduce their potency.



Terjemahan pak cik gugel :


Penyaman / Penyegar Udara :


Satu kajian menunjukkan bahawa beberapa penyegar udara yang biasa didapati sering diuji tinggi dalam bahan kimia toksik yang tidak tersenarai di label. Ini termasuk semburan, plugins, serbuk untuk permaidani, semburan freshening kain dan banyak lagi.

Ramai penyegar udara boleh menyebabkan tekak gatal dan mata, paru-paru gatal-gatal, loya, bersin dan juga boleh menghasut serangan asma. Penyegar udara di mana-mana. Malah jika anda tidak menggunakan mereka di rumah anda sendiri, banyak bilik mandi awam, kedai-kedai dan restoran-restoran menggunakan mereka banyak.

Jika anda merasakan bahawa bau tertentu memburukkan lagi alahan atau menyebabkan kesusahan kepada paru-paru atau tisu lain, hanya cuba untuk mengurangkan masa yang dihabiskan dalam persekitaran ini. Pengudaraan juga akan membantu menyuraikan bahan kimia berbahaya di udara dan mengurangkan potensi mereka.



Perfumes, Hair Spray and Other Personal Care Spray Products

Perfumes are a major concern for inhaled chemical exposure since they often combine a cocktail of hundreds of chemicals to achieve their scent. Most perfumes are sprayed onto the body in a fine mist which increases the likelihood that they will be inhaled into the lungs upon dispersal.

Hair spray and other personal care items that use aerosol or fine spray for dispensation also increase risk of toxic exposure. Using pump dispensers or precision area-specific dispensers may help reduce the likelihood of inhalation. Covering or pinching your nose and closing your mouth may also help reduce exposure. However, choosing chemical-free products is the ideal choice for obvious reasons.


Terjemahan pak cik gugel :

Minyak wangi, semburan rambut dan Lain-lain Penjagaan Diri Produk Spray:

 

Minyak wangi adalah menjadi kebimbangan utama untuk pendedahan kimia dihidu kerana mereka sering menggabungkan koktel beratus-ratus bahan kimia untuk mencapai bau mereka. Kebanyakan minyak wangi yang disembur ke atas badan dalam kabus halus yang meningkatkan kemungkinan bahawa mereka akan disedut ke dalam paru-paru apabila penyebaran.

Semburan rambut dan lain-lain barangan penjagaan diri yang menggunakan semburan aerosol atau denda untuk pengagihan juga meningkatkan risiko pendedahan toksik. Menggunakan ubat pam atau ketepatan dispenser kawasan tertentu boleh membantu mengurangkan kemungkinan penyedutan. Menutup atau mencubit hidung anda dan menutup mulut anda juga boleh membantu mengurangkan pendedahan. Walau bagaimanapun, memilih produk yang bebas bahan kimia adalah pilihan yang ideal untuk sebab-sebab yang jelas.

 

 Sekian....

Sharing is caring

LuV.........................

No comments:

Post a Comment

pendapat pembaca yang bijak